۱۳۹۰ دی ۹, جمعه

رضا پهلوی: شکایت علیه علی‌ خامنه‌ای یک اقدام جمعی است نه یک حرکت فردی

رضا پهلوی در مصاحبه اخیر خود با صبح امروز به صورت شفاف پاسخ داد که این اقدام به هیچ وجه نباید به یک اقدام فردی تبدیل شود و قصد او از اول این بوده که با مشارکت هم میهنان  این پروژه را به اجرا برساند .
زمانی‌ که این طرح را در وبلاگ خود مطرح کرد واکنش‌های زیادی به این اقدام از طرف هم میهنان نشان داده شد . نزدیک به ۳۵۰۰ عکس‌العمل مثبت که هم از داخل ایران هم از خارج ایران پیشنهادات ، و اعلام آمادگی هم میهنان از قبیل وکلا و فعالین حقوق بشری در بین آنها نیز بود، بدست آمد . از جمله آقای مصطفایی با تعدادی از دوستان خود که داوطلبانه حاضر شدند به تکمیل این شکایت نامه کمک کنند

: در این مصاحبه فرشاد محمدی سوال می‌کند  
شما درمورد این شکایت توضیحاتی دادید ولی من می‌خواهم از شما آن واژهٔ حقوقی اصلی که در شکایت‌نامه طرح شده را بپرسم، شما آقای خامنه‌ای را به چه چیزی متهم کرده‌اید؟ نقض حقوق بشر؟ جنایت علیه بشریت؟ نسل کشی؟ به چه چیزی دقیقاً؟

: پاسخ رضا پهلوی

ترکیبی از همه این‌ها. ولی در یک جمله بگویم «جنایت علیه بشریت». ببینید این دقیقاً آن‌چیزی است که بتوانیم به آن یک پایه حقوقی بدهیم؛ نه فقط بحث سیاسی. چون بحث سیاسی و آنالیز آن کاملا مشخص است، اما چرا یک پایه حقوقی دارد؟ برای اینکه نمونه‌اش را ما با شخصیتی به اسم «لورا باگبو» در کشور ساحل عاج داشتیم که دقیقاً بر همین مبنا توسط دادگاه کیفری محکوم و به محاکمه کشیده شد.

جنایت علیه بشریت نشان دهنده یک سیاست حکومتی دائمی است؛ یک نقض مربوط به یک زمان خاص و در مورد یک اتفاق خاص نیست، بلکه نشان دهنده این است که بصورت اصولی این سیاست دنبال شده است. ولی چرا آقای خامنه‌ای؟ چون همه دستگاه‌هایی که در ایران تحت کنترل ایشان هستند دستگاه‌هایی هستند که مستقیماً در این نقض حقوق بشر به اشکال مختلف در کشور ما شرکت دارند و تصمیم گیر نهایی و عامل اصلی حمایت از این دستگاه‌ها و این سیاست و این حکومت طبیعتاً شخص خامنه‌ای ا‌ست. بنابراین اگر بخواهیم بگوییم مسئولیت نهایی با کیست، طبیعتاً با ایشان است، به همین دلیل که شما نمی‌توانید از یک مجموعه آدم‌ها و تشکیلات به یک دادگاه کیفری شکایت کنید، بالاخره کسی باید پاسخگو باشد و شخص مسئول و پاسخگوی نهایی و تصمیم گیرنده اصلی علی خامنه‌ای ا‌ست.

 رضا پهلوی توضیح میدهد به چه دلیل این نامه به سازمان ملل ارسال میشود و نه مستقیم به دادگاه کیفری بین‌المللی: طبق اساس‌نامه رم نمی‌توانید از کشورهایی که امضا کننده این اساس‌نامه نیستند شکایت مستقیم به دادگاه کیفری بفرستید و مجبور هستید از طریق سازمان ملل اقدام بکنید

نسخه کامل این مصاحبه را میتوانید در سایت صبح امروز بخوانید
  


ارتونیس ، ۹ دی‌ ۱۳۹۰



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر