۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

اپوزیسیون ایران نیاز به کمک غرب دارد - ترجمه مصاحبه رضا پهلوی در روزنامه برلین

گزارش روز
پسر شاه ، رضا پهلوی با روزنامه برلین در رابطه با سرنوشت میهنش سخن گفت
»اپوزیسیون ایران نیاز به کمک غرب دارد«

۲۵ ماه می ۲۰۱۲ ، ۱۰:۲۰ ، روزنامه برلین

شاهزاده رضا پهلوی (۵۱ ساله ، متاهل ، سه دختر) ، پسر آخرین پادشاه و ملکه فرح دیبا ، دیروز از جانب کمیسیون حقوق بشر در رابطه با موقعیت کنونی ایران به پارلمان آلمان دعوت شده بود. اما کمی قبل از این اجلاس بدون ارائه دلیل و از طریق ایمیل این دعوت را لغو کردند.

در پاسخ به سئوال روزنامه برلین یک سخنگوی پارلمان توضیح داد:»این گفت و شنود بدلیلاختلالات در برنامه ریزی لغو شد. در حال حاضر مشخص نیست ، که آیا این گفت و شنود انجام گیرد.
«. پسر شاه در واشنگتن و پاریس زندگی میکند. خبرنگار روزنامه برلین ، حسین یزدی دیروز با ایشان در برلین گفتگو کرد.

خبرنگار – چه احساسی‌ نسبت به لغو ملاقات از طرف پارلمان دارید ؟
رضا پهلوی – برای من بسیار تعجب انگیز بود ، کمیسیون هیچگونه توضیحی نیز در این رابطه نداد.
خبرنگار - نظر شما در رابطه با سیاست دولت آلمان چیست؟ ایا تحریم ها تأثیری دارند؟
رضا پهلوی – نه تنها آلمان ، بلکه سیاست تمامی کشورهای غربی بسیار یک جانبه است. تمرکز آنها صرفا روی خطر ناشی از گسترش تسلیحات اتمی تهران میباشد. و تلاش میکنند از طریق تحریم ها جلوی کار آنها را بگیرند . ولی تنها با این اقدام نمیتوان رژیم را به زانو در آورد. تحول های واقعی میتوانند تنها بدست ملت انجام گیرند. بدین جهت میبایست جامعه جهانی از اپوزیسیون ایران حمایت کند.
اپوزیسیون ایران نیاز به حمایت غرب دارد.
خبر نگار – دیروز دور دیگری از مذاکرات اتمی با ایران آغاز گردید. آیا ایران در حال ساختن بمب (اتم) است؟
رضا پهلوی – من مطمئن هستم. در غیر اینصورت چگونه میتوان توجیه کرد که تهران برنامه اتمی خود را آشکار نمیکند و نه تنها متحمل تحریم ها شده بلکه تهدید حمله نظامی به تاسیسات اتمی را نیز به جان خریده؟
و چرا تهران اورانیوم را همواره با درصد های بالاتر قنی میکند؟
دلیل گسترش تسلیهات اتمی این است: تهران قصد حکمفرمایی در کل منطقه را دارد. ایران با سلاح های متداول قادر به رویارویی با جامعه جهانی نیست ، به همین دلیل بمب اتم میخواهد.هدف آنها تنها حمله به اسراییل نیست.
خبرنگار – در اسراییل در رابطه با حمله بازدارنده علیه تسلیحات اتمی ایران بحث میشود. نظر شما در این رابطه چیست؟
رضا پهلوی – گستنرش تسلیحات اتمی ایران موجودیت اسرائیل را به خطر می اندازد. اسرائیل نمیتواند این امر را بپذیرد. رژیم یا باید سرنگون شود و یا برنامه های اتمی خود را متوقف سازد.
اسرائیل خود تمایلی به جنگ ندارد.
طبیعتأ باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم که از وقوع یک جنگ جلوگیری کنیم. از طرف دیگر ، دنیا هم نمیتواند تا ابد نظاره گر مذاکرات  باشد.
خبرنگار – شما در واشنگتن زندگی میکنید. ارتباطات شما با ایران چگونه اند؟
رضا پهلوی – بسیار عالی.
خبرنگار – شما در اپوزیسیون بسیار فعال هستید...
رضا پهلوی – ما میخواهیم هر چه سریعتر گروه های مختلف اپوزیسیون را متحد سازیم. این گروه ها شامل چپ ها ، جمهوری خواهان ، آزادیخواهان ، طرفداران پادشاهی مشروطه و همچنین گروه های مذهبی میباشند. شورایی تشکیل خواهد شد. هدف ما بر گذاری انتخابات آزاد در ایران است. حکومت این امر را نخواهد پذیرفت. پس باید سرنگون شود. و جهان میبایست به طور جدی  اپوزیسیون را حمایت کند. این روش کم هزینه تر از یک جنگ است.
خبرنگار – آیا به بازگشت پادشاهی (به ایران) باور دارید؟
رضا پهلوی – من فکر میکنم که یک حکومت پادشاهی مدرن در میان دیگر مدل های حکومت ، حکومتی پسندیده برای کشورم میباشد. ولی روی این امر پا فشاری نمیکنم. این تصمیم را ایرانیان باید خودشان بگیرند. برای من محتوای (حکومت) یک ایران جدید اهمیت دارد:
عدم تمرکز قدرت ، دمکراسی ، حقوق بشر و جدایی دین از حکومت.
ترجمه: شهریار ایرانی
حق برداشت این متن بدون ذکر منبع مجاز نمیباشد.

ارتونیس، ۷ خرداد ۱۳۹۱
Artunis, May 27th 2012
source: BZ-Berlin



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر