۱۳۹۱ خرداد ۶, شنبه

ترجمه فارسی‌ مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی با روزنامه برلین

تاریخ این مصاحبه : ۲۲ ژانویه ۲۰۰۲
خبرنگار: اعلیحضرت ، شما ۲۲ سال است که در تبعید به سر می‌برید، آیا فکر می‌کنید روزی بتوانید به عنوان پادشاه ایران به تهران بازگردید -

رضا پهلوی: من به عنوان یک شهروند ایرانی فقط یک هدف دارم: برقراری دموکراسی در کشورم (بازگشت دمکراسی به کشورم). ما به یک سیستم سکولار نیازمندیم، به معنی‌ جدایی کامل دین از سیاست.
آنگاه مردم ایران تصمیم خواهند گرفت چه شکل حکومتی را برای کشورشان می‌ خواهند، پادشاهی یا جمهوری. من حتی میتوانم تصور کنم به عنوان یک شهروند عادی در ایران زندگی‌ کنم. و من باور دارم این تصمیم نهایی باید تحت نظارت سازمان ملل صورت بگیرد.
خبر نگار: وضعیت کنونی در ایران را چگونه می‌بینید؟
رضا پهلوی: همچنان بد، وضعیت اقتصادی فاجعه انگیز است، سرکوب سیاسی توسط ملایان اخیرا به شدت خود نیز افزوده است. بنیادگرایان محافظه کار همچنان عصای حکمرانی را محکم تر از همیشه در دست دارند. نمایندگان مجلس و روزنامه نگاران منتقد سر از زندان‌ها در می‌آورند. وزارت اطلاعات همه جا حضور دارد و تقریباً سانسور کامل حکم فرماست. ولی‌ تمام این‌ها نشانه این هم هست که ملت ایران به جوش آمده.
در غرب این تفاوت گذاشته میشود بین "شاهین" ، رهبر مذهبی‌ آیت‌الله خامنه‌ای و "کبوتر" رئیس جمهور سابق خاتمی. که کدام جناح در دراز مدت قویتر خواهد بود؟ من این فرضیه غربی را ساده اندیشی‌ میبینم. ببینید، در طول پنج سال متوالی جنبش خاتمی آرای بسیاری را به خود تعلق داد که موجب شد خاتمی برای بار دوم هم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. ولی‌ در تمام این سالها هیچ چیزی تغییر نکرد.



مشکل اصلی‌ در کشور من همان به اصطلاح "حکومت اسلامی خدا بر زمین" است، که در آن همه چیز زیر سلطه ملایان قرار گرفته است. در ایران از سال ۱۹۷۹ یک حکم فرمایی تروریستی از جنس توتالیتر را مشاهده می‌کنیم. ولی‌ خاتمی همواره از اصلاحات صحبت می‌کند.
حرف زیاد زده میشود، مخصوصاً زمانی‌ که به خارج سفر می‌کنند. این من را به یاد فرمانده نازی اس اس "هیملر"* و وزیر امور خارجه هیتلر "فون ریبن تروپ"* میاندازد. که یکی‌ با یونیفورم مشکی‌ با تصویر جمجمه روی آن ظاهر میشد و دیگری در کت و شلوار شیک.
ولی‌ هر دو از یک نوع نگرش تخریبی‌ برخوردار بودند.

بهتر است غرب کمتر به شعار‌ها توجه کند، و بیشتر خود را از اوضاع و احوال و وضعیت خود مردم آگاه سازد.
خبرنگار: آیا فکر نمیکنید کمی‌ دولتهای غربی را دست کم میگیرید؟ منافع اقتصادی رو فراموش نکنید. پیشنهادات وسوسه انگیزی از تهران ارائه میشوند.

رضا پهلوی: من مخالفت با برقراری ارتباط با حاکمان کنونی نیستم. ولی‌ وضعیت حقوق بشر و همچنین نقش ایران در برنامه ریزی تروریزم بین‌المللی نیز می‌بایست عنوان شوند. 
شاید این طرز تفکر کهنه به نظر بیاید، ولی‌ وجدان در سیاست هنوز دارای اهمیت است. اگر به این مهم به دلیل منافع یا به هر دلیل دیگری بی‌ توجهی‌ شود، نهایتاً هزینه خونین، خشونت آمیز و گرانی را با خود به همراه خواهد داشت.  
تاریخ این را همواره ثابت کرده. 
خبرنگار: غرب باید دقیقا چه رفتاری داشته باشد؟ تنها راه موثر، که میتواند ملایان را سر عقل بیاورد، تحریم است. ولی‌ تاثیرات آن خود بحث برانگیز است. اکثرا این گونه اقدامات بیشتر روی مردم فشار می‌‌آورد تا روی حکمرانان. آیا احتمال این خطر هست، که مردم و حاکمیت بیشتر باهم جوش داده شوند؟

رضا پهلوی: این‌ها را در مورد صربستان میلوسویچ، رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و یا حکمرانی ساندینیست‌ها توسط اورتگا، هم می‌گفتند. رویداد ولی‌ همواره بر عکس بوده. تحریمات به مردم سرکوب شده این را ثابت میکنند که جهان آزاد به فکر شماست. این یک قدرت عظیمی‌ به آنها میدهد و دیکتاتور‌ها را تضعیف می‌کند. 

خبرنگار: وقتی‌ از اعتراضات در ایران می‌شنویم، همیشه صحبت از دانشجویان و روشنفکران است که به خیابان‌ها می‌‌آیند. بازار ولی‌ ساکت است. آیا امکان این هست – و البته قابل درک است - که این برای شما یک توهمی میتواند باشد؟

رضا پهلوی: ابدا، همیشه پایان تمام دیکتاتوری‌ها توسط نخبگان فکری رهبری شده و نهایتان این جنبشها به اقشار مختلف جامعه انتقال یافته. 

توضیح مترجم -  سوال بعدی در متن اصلی‌ احتمالا از قلم افتاده
رضا پهلوی: در حال حاضر به وضوح اعتراضاتی در رابطه با این حمایت عظیم از فلسطینی ها مشاهده میشود، در صورتی‌ که وضعیت کشورمان خودمان هر روز بدتر میشود. به خصوص که ما عرب نیستیم. بین ایرانیان و یهودیان یک رابطه ۲۰۰۰ ساله موجود می‌باشد. برای من حق موجودیت اسرائیل زیر سوال نمی‌باشد.  
خبرنگار: به نظر شما چه اندازه از عمر رژیم ملایان باقی‌ مانده؟

رضا پهلوی: این جواب فقط میتواند از روی حدسیات باشد. ولی‌ من فکر می‌کنم حکمرانی ملایان تا حد اکثر ۳ سال دیگر به پایان خواهد رسید.

خبرنگار: بزرگترین خطایی که غرب ممکن است مرتکب شود چه خواهد بود؟ 

 رضا پهلوی: ایران امروز مشکل اساسی‌ در کل منطقه می‌باشد. اینجاست که تروریزم جهانی‌ ریشه خود را باز می‌یابد. اینجاست که سلاح‌های کشتار جمعی‌ طراحی‌ میشوند. از اینجا هزینه مالی‌ برای، "جنگ جویان متعصب خدا" تأمین میشود. با این وجود من مخالف یک حمله نظامی به ایران میباشم و هشدار میدهم. این فقط باعث قدرت ملایان میشود و یک نوع مستی ناسیونالیستی بین مردم ایجاد کند.

خبرنگار: آیا برای شما از پدرتان خاطراتی به جای مانده ؟

رضا پهلوی: خیلی‌ کم. پدر من برای ما مرد بزرگی‌ بود. او متعلق به مردمش بود نه به فامیلش. شاید خیلی‌ چیز‌ها را خیلی‌ سریع می‌خواست، و بی‌ شک اشتباهاتی هم کرد. فقط میدانم، که او یک انسان والأیی بود که عاشق میهنش بود. 

خبرنگار: خود شما اعلیحضرت، تحت محافظت مداوم هستید. آیا ترس جان دارید؟

رضا پهلوی: خیر، من تعهدی در قبال مردم ایران دارم که باید به انجام برسانم. در زندگی‌ چیزهای وجود دارد که ارزششان از جان بیشتر است. 


 translation by Artunis (Sogol) May 27th 2012 
ترجمه توسط ارتونیس (سوگل) ، ۷ خرداد ۱۳۹۱

حق برداشت این مطلب بدون ذکر منبع مجاز نمیباشد 

 *Heinrich Himmler, Joachim Von Ribbentrop

source: BZ- News aus Berlin




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر