۱۳۹۰ اسفند ۲۹, دوشنبه

طلای سیاه ملی‌ شد


در برگ آخر هر تقویمی در پایان هر سال، روز ۲۹ اسفند روز ملی‌ شدن نفت نامگذاری شده است . ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ یکی‌ از رویدادهای پرافتخار میهن ما می‌باشد که ایرانیان با هر سلیقه و عقیده سیاسی که داشته باشند این روز را گرامی‌ میشمارند. یاد دکتر محمد مصدق و تمامی بزرگمردانی که در این راه نقش داشتند گرامی‌ باد.


شاهزاده رضا پهلوی طی‌ یک بیانیه نیز این روز را گرامی‌ شمرد و ضمن تجلیل از دکتر مصدق و تمامی دست اندرکاران و کسانی‌ که در این راه ایفای نقش داشتند قدر دانی‌ کرده و این روز بزرگ را به ایرانیان شادباش می‌گوید

قسمتی‌ از این مطلب را اینجا بخوانید
ایران از لحاظ ذخایر نفت و گاز در ردیف دوم جهان قرار دارد. منابع سرشار نفت و گاز، یکی از برگ های برنده اقتصادی کشورمان است. در عرصه کلیدی نفت، با توجه به کمبود شدید سرمایه گذاری، مدیریت آشفته و استفاده نادرست از این منبع، تولید ایران که سی و دو سال پیش پیرامون 6 میلیون بشکه در روز نوسان می کرد، به 3.5 میلیون (سه و نیم میلیون) بشکه[2] در روز تنزل یافته است.
همچنین، جایگاه ایران به عنوان دومین کشور صادر کننده نفت در درون سازمان «اوپک» بعد از عربستان سعودی، از سوی نیجریه، عراق و امارات متحده عربی تهدید می شود. یکی از بزرگ ترین تراژدی های کشور ما، میدان های مشترک نفت و گاز در مرزهای ایران است که به دلیل ناتوانی جمهوری اسلامی، منابع آنها عملا در انحصار همسایگان قرار گرفته است.
از آنجایی که دلارهای نفتی حاصل از صادرات نفت، فارغ از یک کنترل دموکراتیک در دست رهبران بی کفایت رها شده و مورد سوء استفاده قرار می گیرد، ساختارهای اقتصادی کشورمان نیز دچار آشفتگی شده است. تردیدی نیست که این بحران اقتصادی، به بی عدالتی های اجتماعی دامن زده و کشور را بیش از پیش در کام یک اقتصاد تک محصولی فرو برده است.
با اقتصادی چنین نحیف، که زاییده سی و سه سال بی کفایتی، آشفتگی و کجروی است، تحریم ها و مجازات های اقتصادی بین المللی علیه ایران نیز به گونه ای بی سابقه شدت گرفته است. شرکت های بزرگ نفتی، میدان های نفت و گاز ایران را رها کرده اند. بانک های ایران و مهم تر از همه، بانک مرکزی، با تحریم های رو به گسترش بین المللی دست و پنجه نرم می کنند. کشورهای وارد کننده نفت ایران، در انتقال ما بهای ارزی نفت خریداری شده خود به ایران با موانع متعدد روبرو هستند...
در چنین فضای تاسف باری، «طلای سیاه»، این سرمایه و میراث ملی کشورمان، در ذهن شمار زیادی از ما ایرانیان، معادل «بلای سیاه» تشبیه شده است.
کّل متن را اینجا بخوانید
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

به امید روزی نه چندان دور که در میهن ما از این همه ثروت که در زیر زمین آن نهفته است به درستی‌ بهره برداری شود . طلای سیاه متعلق به مردم ایران است ، آن هم به طور مساوی. 
ارتونیس ، ۲۹ اسفند ۱۳۹۰

Artunis, 19 March 2012


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر