۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

مردی بزرگ با جثه‌ای کوچک. مهاتما گاندی

بهترین پند‌ها را میتوان از کتب تاریخ یافت، بهترین تجربیات را  میتوان آموخت . گاهی‌ تلخ، گاهی‌ شیرین! گاهی‌ از خواندن تاریخ اشک می‌ریزی، گاهی‌ لبخندی با افتخار بر روی لبانت نقش می‌بندد. گاهی‌ فریادی از عصبانیت میکشی ، گاهی از این همه ظلم ، صدا در گلویت خفه میشود.
جدا تاریخ پر از دانستنی‌ها ، آموختنی‌ها و هیجانات است.
(کاش این را در دوران مدرسه هم می‌دانستیم و فقط برای نمره درس حفظ نمی‌کردیم )

هر کدام از ما در تاریخ چه مرد چه زن، چه پیر چه جوان, شخصیتی‌ را برای خودمان به عنوان الگو داریم. همانطور که از اسم من پیداست ، الگوی من یک زن ارتشی در دوران هخامنشی میباشد.

سپهبد ارتونیس ،(با آرتمیس فرمانده نیرو دریایی خشایار شاه اشتباه گرفته نشود) دختر ارته باذ یکی‌ از شجاع‌ترین فرماندهان جنگی زمان داریوش بود.
(بیش از پانصد سال قبل از میلاد مسیح) .

چیزی که دیشب توجه من را به خود جلب کرد خواندن وبلاگ شاهزاده رضا پهلوی بود. متوجه شدم شخصیتی‌ که وی برای خود به عنوان الگو قرار داده ، نه از جنگندگان تاریخ است نه از رزمندگان . بلکه مردیست که از روش ساتیاگراها; (پافشاری برای راستی‌ و حقیقت) با زورگویی و ظلم مبارزه کرد.
گاندی با وجود اینکه با خشونت مخالف بود ولی‌ مبارزه حماسی او برای متحد کردن مردم هند به راستی‌ بی‌ نظیر بود و الگوی خوبیست برای میهن امروز ما. 

مي توانيد مرا زنجير كنيد، مي توانيد شكنجه كنيد، حتي مي توانيد تن مرا نيست و نابود سازيد، ولي هرگز انديشه مرا زنداني نخواهيد كرد.


:نوشته سرباز وطن (رضا پهلوی) را اینجا میتوانید بخوانید
نماد مقاومت به دور از خشونت
« برای کسی که اندیشه عدم خشونت را در خود پرورده، تمام عالم یک خانواده است; نه ترسی به دل دارد و نه کسی از او می ترسد.» ماهاتما گاندی
ارتونیس ، ۱۰ بهمن ۱۳۹۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر