۱۳۹۱ اردیبهشت ۱, جمعه

فیدبک Feedback

ما دو نوع فیدبک داریم؛ ۱- فیدبک مثبت، ۲- فیدبک منفی‌

در این مطلب به فیدبک منفی‌ می‌پردازیم و به نکات مهم، هم برای فرستندهٔ هم برای گیرنده، اشاره می‌کنیم.

فرستنده

۱- هرگز صرفاً برای اثبات برتری خود به دیگران از فیدبک سؤ استفاده نکنید

 فیدبک در درجه اول بازگو کننده دیدگاه شخصی‌ به مسائل مختلف است و باید وابسته به طرز تفکر شخصی‌ اعلام شود.
هیچ گاه نقش „ دانا تر“ را بازی نکنید، این باعث میشود طرف مقابل شما دیواری جلوی خود با شما بسازد و بازدهی در همکاری را به صفر میرسند.

۲- آمادگی طرف مقابل خود را در نظر بگیرید!

 فرد مقابل خود را با فیدبک زیادی , به چالش نکشید. شرایط را در نظر بگیرید. آیا در این لحظه بخصوص ان فرد آمادگی دریافت انتقاد یا فیدبک شما را دارد یا خیر.

۳- از این شاخه به آن شاخه نپرید، بروید سر اصل مطلب

 در صحبت خود پیوسته بمانید. زیاد شاخ و برگ به آن ندهید.
واقع بینانه عمل کنید و تمام شخص مقابل را زیر سوال نبرید، بلکه خود را مختص به عمل یا آمال یک شخص در شرایط مشخص را مورد برسی‌ قرار دهید.

۴- از طرف جمع سخن نگویید

 شما فقط از نظر خودتان میتوانید به مسائل اشاره کنید. پس از ابراز نظر خود فورا نتیجه گیری نکنید. احترام دیگران را نگاه دارید و اشتیاق خود را برای شنیدن نظرات دیگر نشان دهید.

۵- تفسیر نکنید، توصیف کنید

 توصیف کلی‌ و حقیقی‌ از عملکرد یک فرد داشته باشید. از تفسیر آن خودداری کنید.

۶- به موضوع روز اهمیت دهید.

 به شرایط پیشآمده و قابل بحث روز توجه کنید. مسائل گذشته را مجددا باز نکنید. از به کار بردن جملاتی ماند „ شما همیشه ...“ , شما هیچ وقت...“ جدّاً خودداری کنید.

۷- هم نکات مثبت و هم نکات منفی‌ را عنوان کنید.

 قبل از اینکه نکته منفی‌ (انتقاد سازنده) خود را به عنوان فیدبک منفی‌ عنوان کنید اول به نکته مثبتی (فیدبک مثبت) که در این عملکرد مشاهده کردید بپردازید.

۸- صادق و مورد عتماد بمانید

 تنها ان چه عنوان میشود مهم نیست، چگونگی‌ عنوان از اهمیت بسیار بلایی برخوردار است. بی‌ احترامی و بی‌ ملاحظگی را با صداقت اشتباه نگیرید.

9- با تدوین قبلی‌ از بروز سؤ تفاهم جلوگیری کنید  

قبل از اینکه فیدبک خود را عنوان کنید، خود را آماده کنید. جمله خود را جوری عنوان کنید که منظور شما را آنچه که هست برساند نه اینکه باعث سؤ تفاهم شود. قبل از انتقاد در تصور خود، خود را جای فرد مقابل، در آن شرایط موجود قرار دهید، بعد قضاوت کنید.



گیرنده :

چگونه میتوان از انتقاد و فیدبک منفی‌ در جهت مثبت و سازنده استفاده کرد.

۱- مساله را شخصی‌ برداشت نکنید

اگر مورد انتقاد قرار گرفتید، شرط اول گوش دادن با دقت به فیدبک و یا انتقاد به عملکرد شماست. صحبت طرف مقابل را هیچ گاه قطع نکنید.

۲-خود را توجیه نکنید، یا دفاع بینتیجه از عملکرد خود نکنید شما در مقابل دادگاه قرار نگرفتید


سعی‌ نکنید خود را توجیه کنید، انتقاد به یک عملکرد در یک شرایط خاص است و حمله به شخص شما نیست. شما میتوانید نقطه نظر خود را عنوان کنید ولی‌ دفاع یا توجیه لازم نیست.

۳- اشتباه خود را بپذیرید، اشتباه برای همه پیش میاید

اگر انتقاد به یک عملکرد اشتباه شما از نظر خود شما نیز منطقی‌ به نظر رسید، این را یک تجربه آموخته بدانید و از تکرار این اشتباه در آینده خودداری کنید.

۴- قبل از هر چیز سپاس بگویید

پس از اینکه فیدبک را کامل شنیدید، اول از فرد فیدبک دهنده تشکر کنید، که این ارزش را برایش داشتید که برای بهبود کار گروهی و یا عملکرد فردی شما، به خود زحمت این فیدبک را بدهد.


۵- هیچ کدام از ما کامل نیستیم، ولی‌ مکمل همدیگر میتوانیم باشیم

فراموش نکنید همه‌چیز را همه‌گان دانند. چیزی که ممکن است ارموز به ذهن من نرسدیه باشد و این باعث یک عملکرد اشتباه در کار من شده، ممکن است به ذهن شما رسیده باشد. آن را به من گوشزد کنید. و بلعکس من ممکن است نکاتی‌ را ببینم که شما ندیدید. آن را به شما گوشزد خواهم کرد.



کار گروهی میتواند بازدهی بسیار بالایی داشته باشد به شرط آن که این قوانین و اصول کار گروهی رعایت شود.

این اصول فقط بخشی از اصول کار گروهی میباشند ولی‌ شاید مهمترین آنها! زیرا اکثر اختلافات و از هم پاشیدگی گروه‌ها ناشی‌ از رعایت نکردن این چند اصل گیرنده و فرستنده انتقاد است.

 Artunis, April 20th 2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر