۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

فقط یک قایق هست که ما را به ساحل نجات خواهد رساند...




اهمیت اولویت دادن به یک پروژه ملی، تفاوت موفقیت خواهد بود با شکست.
به اندازه کافی در یک مملکت آزاد فرصت بحث کردن سر اختلاف نظرات و سلیقه ها حتی از نظر ایدئولوژیک خواهد بود. اما وقتی وسیله ای نباشد که داور و هیأت نهایی و قاضی که خود مردم ایران باشند که در مورد این بحثها که میبایست تصمیم گیری بکنند، وجود نداشته باشد، پس اول باید شرایط را به وجود آورد.
در واقعه میخواهم بگویم، در این پروژه ملی همه در آن ضيع نفع هستیم، از هر دیدگاه فکری، عقیدتی، مسلکی و سیاسی که باشیم. بنا با این قبلا هم گفتم باز تکرار میکنم،

فقط یک قایق هست که ما را به ساحل نجات خواهد رساند، و آن هم قایق اتحاد است .

اتحاد تمام نیروهای ملی برای یک هدف فرا سازمانی، فرا مسلکی، فرا ایدئولوژیک.

مساله ما آزادیست، مساله ما حاکمیت مردم است. مساله ما این است که فضایی را ایجاد کنیم که مردم ایران با هر فکری که هستند بتوانند با مشورت ، برسند به یک نتیجه و بعد به یک تصمیم که در آینده چه خواهند کرد.

بنا بر این رسالت ما امروز تعیین تکلیف کردن برای مردم در شکل نظام آینده نیست. بلکه فراهم کردن زمینه ایست که افرادی که به نمایندگی مردم میبایست این نقش را به عهده بگیرند، این آزادی عمل را پیدا کنند. این رسالت ما به عنوان نیروهای آزادی خواه است که این زمینه را در ایران ایجاد کنیم.
بنا بر این مساله هم سويی و همکاری در این جهت را من مطرح میکنم، نه اینکه ما از نظر عقیدتی همدیگر را قانع کنیم. اما برای رسیدن به این حق بیان و دفاع از عقیده خودمان میبایست زمینه ای که امروز در کشور وجود ندارد را ابتدا به وجود بیاوریم.
بنا بر این برای همین است که میگویم، اصلا مساله ما امروز مساله چپ یا راست، جمهوری یا مشروطه نیست. مساله ما آزادیست ، مساله ما دموکراسی است ، مساله ما حقوق بشر است. مساله ما یک قانونی است که در آن تمام حق مردم ایران محفوظ باشد. مساله جدایی دین از حکومت است. به عنوان یک پیش شرط به دموکراسی. و تا نرسیم به این شرایط در واقعه زیر بنای کشور را به وجود نیاوردیم که بتوانیم بقیه کارها را انجام دهیم.
این را میبایست در مملکت نهادینه کنیم.
از اینجا آغاز میشود که امروز بیاییم این اولویت را قرار بدهیم به این پروژه ملی. و فکر میکنم که بسیاری هستند که به این نتیجه رسیدند و همانطور که قبلاً گفتم روز به روز به تعدادشان چه در داخل و چه در خارج از کشور اضافه میشود.

این مصاحبه مربوط میشود به سال ۱۳۸۴. (بله قبل از انتخابات ۸۸)

برگردان متن سخنان شاهزاده رضا پهلوی از صوتی به صورت نوشتاری توسط
سوگل ایرم
۲۷ شهریور ۱۳۹۱
استفاده از این متن با ذکر منبع آزاد میباشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر